A klasszikus magyar avantgárd egyik legkövetkezetesebb, legrangosabb és legfontosabb alakja. Életműve zökkenőmentes, logikusan felépített összegzése is a századelő legfontosabb művészeti mozgásainak, szellemiségének. Kassák megalkuvás nélküli szilárd meggyőződése fogható csak hozzá, nem véletlen, hogy kölcsönösen nagyra becsülték és támogatták egymást.
Tihanyi Lajos hatalmas hátránnyal vágott neki az életnek. Gyerekkori agyhártyagyulladása megfosztotta hallásától, beszélni is kevéssé tudott; gimnáziumi tanulmányaival fel kellett hagynia. Valójában a rajz, a festés maradt számára az egyetlen kommunikációs eszköz. Tanult a mintarajziskolában, tanult magániskolákban, főleg azonban 1907-es párizsi ösztöndíja kínálta számára a művészet új szellemének és új formáinak megismerését. Alkatánál fogva a fauve hatott rá mindenek előtt, ám az expresszionista brutális kifejezési kényszer mindvégig jellemezte; ekként hamar rálelt a kubisták (és Cézanne mint előzmény) forradalmára, amely elvitte egészen a teljes absztrakcióig. 1910-ben találkozott Kassákkal, aki a Ma című lapja galériájában rendezett kiállítást korai műveiben – felismerve elementáris tehetségét, konzekvens etikáját. A tanácsköztársaság bukása után ő is Bécsbe menekült, majd Berlinbe költözött, ahol a német expresszionizmussal ismerkedhetett. 1923-ban települt le Párizsban, ahol az akkori művészeti élet legjelesebb alakjai fogadták barátságukba. Cocteau, Tzara, Brancusi egyaránt lelkesedtek munkáiért. Abból a környezetből sokan váltak nagyerejű kubisztikus portréfestészete alanyaivá. Absztrakt ambíciói közelítették az Abstraction-Création csoportosuláshoz, amelynek 1933-ban lett a tagja. 1937-ben itthon akartak kiállítást szervezni számára, amely azonban meghiúsult. Alapító tagja volt a Nyolcak csoportnak.
Passuth Krisztina: Tihanyi Lajos. Kossuth, 2015.