• 0 items in quote

    KÍVÁNSÁGLISTA

    Jelenleg nincs egyetlen termék sem a kivánságlistádon.

  • Siskov, Ludmil

    1936-2024
    A magyar neoavantgárd csoportosulást kereső szándékának a Stúdió ’66, azaz a Fiatal Képzőművészek Stúdiójának – zsűri nélküli! – kiállítása volt az első komoly jelzése, amely egyúttal kijelölte, hogy milyen új-keletű irányzatok művészei képviselik az aktualitást. Ezek a művészek eladdig csak jelentéktelen zugokban kaptak helyet bemutatkozásra. 1968 decemberében szervező változást hozott, hogy Sinkovits Péter tizenegy művésznek az Iparterv vállalatának helyiségében rendezett tárlatot, majd a társaságot együtt tartva, 1969-ben újabb bemutatót. Ők lettek az „ipartervesek” (egy-két kiegészítéssel). Mindkét kiállításon szerepelt Siskov Ludmil.

    Mindkét kiállításon, de már korábban is kifejezetten pop artos képekkel jelentkezett, ezzel a következetességgel talán legmarkánsabb képviselője Magyarországon (bolgár létére) az irányzatnak. Méghozzá olyan magabiztossággal, hogy akár azonnal fölsorakoztathatta volna Kelet-Európát az amerikai pop mögé. Csakhogy az amerikaiak (részben angolok is) kényesen ragaszkodtak „tulajdonjogukhoz”, egyáltalán sokáig nem esett szó az itteniek jelentőségéről.

    Holott Siskov velük egy időben mindent tudott a pop esztétikai szándékairól, formáról, és mindent tudott a festőmesterségből. 1958-ban úgy érkezett Magyarországra, hogy Szófiában már járt a képzőművészeti főiskolára, amit hasznosítani tudott a budapesti intézményben, ahol négy évig festést és restaurálást tanult. Bulgáriából magával hozta zenei ismereteit csakúgy és tanulmányai alatt jazz-zenészként tartotta el magát. Természetesen az akkori főiskolán a pop art (minden egyéb modernizmus) tilos volt, Siskov is albumokból, folyóiratokból szerezte információit a külhoni eredményekről. Ebben nagy segítséget kapott Lakner Lászlótól, és már a Stúdió ’66-on poposként jelentkezett. A pop a túlfogyasztásos amerikai világ terméke, a magyar hiánygazdaságban a jellegzetes pop ikonográfia mindenképpen a jólét utáni vágy jelképeiként olvashatók. A vágy – persze – Siskovban is munkált; eleve azért jött Magyarországra, hogy innét Nyugatra szökhessen. ez pedig 1969-ben sikerült neki. Tulajdonképpen igazi nagy pályáját Bécsből indította el, és vált meglehetősen gyorsan Európa szerte elismert, fölkapott művésszé – igen jó árakkal. Magyarországra legfeljebb villámlátogatásokra tért vissza.

    Felhasznált irodalom:

    Keserü Katalin: Variációk a Popartra. Új Művészet, 1993.

    siskov ludmil

    Kívánságlista

    (0)

    Törődünk az Ön adataival

    Cookie-kat és hasonló technológiákat használunk, hogy a legjobb élményt nyújtsuk weboldalunkon. Cookie tájékoztató