• 0 items in quote

    KÍVÁNSÁGLISTA

    Jelenleg nincs egyetlen termék sem a kivánságlistádon.

  • Perlrott Csaba Vilmos

    1880-1955
    Perlrott-Csaba Vilmos a 20. századi magyar festészeti formanyelv megújítóinak egyike. Élete egy részét – az elmúlt század művészetének fejlődése szempontjából legizgalmasabb első évtizedeket – Európa jelentős művészeti központjaiban töltötte. Egyszerre szemtanúja, felvevője és átadója a kortárs francia és német művészetnek. Európai tanultságú festő, aki igen sokat utazott, s állított ki. Személyén és művészetén keresztül pontosan követhető, hogy abban a korban mi volt a felfedezésre váró, az új.

    Talán Perlrott-Csaba Vilmos festészetében van jelen legegyértelműbben a francia fauve-hatás, vagyis a jellegzetes francia expresszionizmusé, amely kisimítja, finomabbra hangolja a német expresszionizmus brutálisabb világát. Valójában a fogalmazásról lenne szó; arról, hogy a szerkezetesség, a kompozíciós biztonság nála a szelídebb gesztusoknak enged teret, visszafogja az ösztönösség direktjét.

    Apjával, aki órásmester volt Békéscsabán, fiát pedig utódjának szánta mesterségében. meg kellett küzdenie, hogy művészi pályát válasszon. 1899-ben Budapestre került és az Iparrajziskolát látogatta. Onnan öt év múlva Abonyba került Koszta József irányítása alá. Örömére szolgált, hogy egy olyan festőtől tanulhat, aki mestere a színeknek, és aki fényképek színezésével is foglalkozott – akárcsak ő – kenyérkeresetképpen. A mester azt is észrevette, hogy tanítványához jobban illenék Nagybánya légköre, úgyszólván tovább adta – egyenesen Iványi Grünwaldhoz. Maga is vallott róla, mennyire megragadta a változatos táj, mennyire beleégtek a színek egy életre. Ferenczy Károly megszavazott számára egy párizsi ösztöndíjat, ahova 1905-ben ki is utazott. Párizsban lenyűgözte Manet Balkonja és Olimpiája, nagyvonalúsága bűvölte el. Itthon Nagybánya értetlenségét tapasztalta az újításokkal szemben. Az ún. „neósokhoz” csatlakozott, velük és Iványi Grünwalddal Kecskeméten alapítottak új művésztelepet. 1906-ban újfent Párizsban volt, Leo Stein szalonjában megismerkedett Delauney-val és Braque-kal, főleg az előbbi erőteljes színvilága hatott rá. Párizsi városképei mutatják ezt a hatást. Szentendrei korszakát finom tájképek líraisága jellemzi; elegáns lezárása egy életműnek.

    Felhasznált irodalom:

    Benedek Katalin: Perlrott-Csaba Vilmos, Békéscsaba, 2005.

    perlrott csaba vilmos 02

    Kívánságlista

    (0)

    Törődünk az Ön adataival

    Cookie-kat és hasonló technológiákat használunk, hogy a legjobb élményt nyújtsuk weboldalunkon. Cookie tájékoztató