Mengyán András

1945-
„1988-ban visszatértem eredeti programomhoz, a dimenziókhoz… a többnézőpontúsághoz, és elkezdődött egy olyan időszak, amit Polifonikus Vizuális Térként aposztrofálok, és amivel jelenleg is foglalkozom.”

Mengyán András számára a képzőművészet osztatlan egészt jelent, reszortok helyett vizuális feladatokat keres és talál benne, amelyeket festményként, grafikaként, plasztikaként vagy éppen kinetikus szoborként, environment-ként kell megoldani – saját normája szerint a konstruktivitás korszerű szellemében.

Elvégezve a Magyar Iparművészeti Főiskolát, 1973-ban óraadóként, majd 1974 és 1981 között tanársegédként formatant tanít az intézményben. Amerikai ösztöndíj szakítja meg egy évre oktatói munkáját, hazatértétől docensként igazgatja a Főiskola Alapképző Intézetét. 1990-ben professzorként hasonló státusban dolgozik a norvégiai Bergen Iparművészeti Főiskolán.

Mind oktatói programja, mind pedig önálló alkotói tevékenysége a folyamatos kísérletezés, a kor művészeti kihívásaira – új anyagok, új technikákra, a számítógép és programozás- szellemileg, esztétikailag reflektáló magasszintű vizuális válaszok inspiratív közegében jelentkeznek. A többnézőpontúság a leglényegesebb nemzetközi mozgásokhoz és trendekhez kapcsolódó naprakész informálódást és az azokhoz való szerves csatlakozás lehetőségét is magában foglalja – ideértve az esetenkénti iránymutatást is. Itthon mind a Pesti Műhelyben Bak, Fajó, Nádler, Haraszthy közegében, mind a Fajó által vezetett Józsefvárosi Galériában, majd a Kévés Galériában is szervező, kiállító művész.

Művészetének karaktere eszmeileg magán viseli a klasszikus konstruktivizmus művészeti-társadalmi ideáit, kifinomult érzékenységét a modern tudományos eredmények, kiváltképpen az elméleti fizika területén, illetőleg a technikai újítások, felfedezések iránt. Hasznosításuk egyfelől a geometrikus formák színes rendszerében jelentkezik, térben viszont belép formaadóként a fény (természetesen a strukturált fény, a lézer), fantasztikus térjavaslatokképpen. Többdimenziós elképzelései a sík vásznon illuzórikusan fogalmazódnak meg, noha matematikai igénnyel. Munkácsy-díjas alkotó.

Felhasznált irodalom:

Mengyán András: Vizuális programok. Székesfehérvár, 1984.
P. Szabó Ernő: Varázslatos transzparencia. Budapest, 2013.
Fábián László: Mengyán András. Budapest, 2022.

Mengyán András - Nemes galéria

Elérhető műalkotások

Egységnyi henger ismétlés nélküli permutációja 1-6
Polifónikus vizuális tér
, 2020
Formák logikája (Egységnyi vonal ismétlés nélküli permutációja a síkon)
, 1969-1973
Forma II. (Transformation of Forms)
, 1966-68
Position Picture I.
, 1987
Prototyp
, 1977
Prototyp (2)
, 1977

Archívum

002
Prototyp
1977
001
Prototyp
1977

Törődünk az Ön adataival

Cookie-kat és hasonló technológiákat használunk, hogy a legjobb élményt nyújtsuk weboldalunkon. Cookie tájékoztató