• 0 items in quote

    KÍVÁNSÁGLISTA

    Jelenleg nincs egyetlen termék sem a kivánságlistádon.

  • Hetey Katalin

    1924-2010
    „Számomra műveinek szemlélése valamilyen folyamatos lebegést jelent sík és tér között. Kis szobrai magukban hordozzák a monumentális plasztika lehetőségét, bármelyiket tekinthettük a magnum opus makettjének. Felhívtam Konok Tamást, hogy egy kicsit átugranék beszélgetni. Jó, de hozz fényképezőgépet, Katalinról nagyon régóta nem készült fénykép. Hátha te esetleg, talán mégis jutnál annyira, hogy neked hagyná magát lefényképezni.”

    A Hetey Katalin és Konok Tamás házaspár nem egyszerűen házasságban, de alkotó szellemi közösségben élt és dolgozott. Hetey Katalin ugyan élete második felében főképpen plasztikával foglalkozott; a geometriai formanyelvet beszélte, természetesen más mondandóval, mint férje a festészetben. Hasonlóképpen a klasszikus konstruktivizmus építkezési elvei szerint társította térformáit, mint a mértani és színelemeket Konok a festővásznon. Ugyanakkor sajátosan egyéni művészet műveltek.

    Hetey 1942-47 között végezte a Képzőművészeti Főiskolát Szőnyi István mesteri irányításával, festészetet tanult. Művelte is, ahogyan a grafikát, a plasztikát – magas fokon. A forradalom leverése után ösztöndíjat kért Olaszországba, onnan pedig átköltözött Franciaországba, Párizsban telepedett le. Ott rendezte első önálló festménykiállítását 1962-ben, amely kaliforniai ösztöndíjat hozott számárára, majd New Yorkban ismerkedett az új amerikai festészettel. 1980-tól, már francia (és magyar) állampolgárként rendszeresen hazalátogatott. Akkor már jó ideje inkább szobrászattal foglalkozott, és gyakran állítottak ki közösen – Konok Tamással. Korai, első sorban természetelvű grafikáit, illusztrációit, hasonló szemléletű festményeit 1959-ben New Yorkban is bemutatta. Plasztikai rendszere, amely egymáshoz társított geometrikus térformákból építkezik, leginkább a térhelyzetekkel, az egymásra ható erők érzékeltetésével, az árnyékok sajátos játékával utalnak a mindennapi tárgyi világra, összességükben azon elvont, önmagukon túlra utaló konstrukciók. 1964-ben az amsterdami Stedelijk Museum adott helyet kiállításának. Ezzel világossá vált: ott a helye a nemzetközi élvonalban. 1992-ben Budapesten a Vasarely Múzeumban méretes szitanyomatait állította ki. 1995-ben a Szombathelyi Képtár csinált jelentős kiállítást műveiből. Legjelentősebb hazai kiállítására a győri Városi Múzeumban került sor, majd (Konok Tamással) 2010-ben Dunaszerdahelyen mutatkozott be. 2009-ben Kossuth-díjat kapott.

    Felhasznált irodalom:
    hetey katalin

    Kívánságlista

    (0)

    Törődünk az Ön adataival

    Cookie-kat és hasonló technológiákat használunk, hogy a legjobb élményt nyújtsuk weboldalunkon. Cookie tájékoztató