• 0 items in quote

    KÍVÁNSÁGLISTA

    Jelenleg nincs egyetlen termék sem a kivánságlistádon.

  • Csató György

    1910-1983
    „Amíg vázoltam, nem szólt egyetlen szót sem, csak ült ott és láncdohányzott. Az egyetlen mozdulat, amit tett, az volt, hogy egy üveg vodkát és egy csomag cigarettát tolt át nekem az asztalon.” Így emlékszik a festő arra az időre, amikor hadifogolyként valahol a számára ismeretlenben Sztalin portréját festette – absztrakt festő létére.

    Igazi művészete tulajdonképpen a második világháború után bontakozott ki; ráadásul nem is Magyarországon, hanem Franciaországban. 1947-ben hagyta el hazáját, amikor világossá vált számára, hogy az absztrakt művészetnek nem jut hely a bolsevista rendszerű államban; márpedig az ő tanulmányai, szakmai ismeretei erre a pályára készítették fel. Új hazájából vált világhírű művésszé; honi ismertsége máig felszínes.

    Csató György – visszatérve a háború, az orosz fogság megpróbáltatásaiból – 1946-ban Magyarországon rendezte első kiállítását. A következő évben volt még egy grafikai kiállítása (ragyogó akvarellekkel), amelyet Bajor Gizi, a nagyszerű színésznő nyitott meg, azonban észre kellett vennie a hivatalos fanyalgást absztrakt elgondolásaival szemben, hozzájuk társuló „orosz élményei” azt sugallták, ne vállalja még egyszer a kirekesztés sorsát. 1948-ban Párizsban már Jean Cocteau segítette kiállításhoz többnyire azzal az anyagával, amivel érkezett (benne a hadifogság alatt készült darabokkal). Az első igazi sikert és a szakma figyelmét azonban 1956-os bemutatkozása hozta, amely a híres, a szürrealisták által alaposan felfuttatott Galerie Fürstenberg kapott helyet, és lényegében kanadai utazásainak eredményét mutatta be. (Kanadában egyetemi előadói meghívásának tett eleget.) Párizs után Londont is bevette a magyar emigráns művész, rendre nyíltak kiállításai az angol fővárosban, noha továbbra is Párizsban lakott. Absztrakciója: a színes foltok, amelyeket határozott vonalak szelnek, vagy vastagabb festékrétegek találkozásai bontanak látszólag szeszélyesen, ám feltételezhetően zenei ritmusra. Annak idején Sztalin portréja sem érte felkészületlenül; ugyanis a kezdetektől végig kísérte pályáját barátainak – Einstein és Giacometti, kedvelt zenészeinek – Bartók, Sztravinszkij, Casals – megörökítése. Úgyszólván minden valamire való gyűjteményben a világ minden pontján találhatók Csató-művek. 1986-ban retrospektív kiállítása volt a párizsi Galerie Obsidienne-ban.

    Felhasznált irodalom:
    csato gy

    Kívánságlista

    (0)

    Törődünk az Ön adataival

    Cookie-kat és hasonló technológiákat használunk, hogy a legjobb élményt nyújtsuk weboldalunkon. Cookie tájékoztató