• 0 items in quote

    KÍVÁNSÁGLISTA

    Jelenleg nincs egyetlen termék sem a kivánságlistádon.

  • Mengyán András

    1945-
    „1988-ban visszatértem eredeti programomhoz, a dimenziókhoz… a többnézőpontúsághoz, és elkezdődött egy olyan időszak, amit Polifonikus Vizuális Térként aposztrofálok, és amivel jelenleg is foglalkozom.”

    Mengyán András számára a képzőművészet osztatlan egészt jelent, reszortok helyett vizuális feladatokat keres és talál benne, amelyeket festményként, grafikaként, plasztikaként vagy éppen kinetikus szoborként, environment-ként kell megoldani – saját normája szerint a konstruktivitás korszerű szellemében.

    Elvégezve a Magyar Iparművészeti Főiskolát, 1973-ban óraadóként, majd 1974 és 1981 között tanársegédként formatant tanít az intézményben. Amerikai ösztöndíj szakítja meg egy évre oktatói munkáját, hazatértétől docensként igazgatja a Főiskola Alapképző Intézetét. 1990-ben professzorként hasonló státusban dolgozik a norvégiai Bergen Iparművészeti Főiskolán.

    Mind oktatói programja, mind pedig önálló alkotói tevékenysége a folyamatos kísérletezés, a kor művészeti kihívásaira – új anyagok, új technikákra, a számítógép és programozás- szellemileg, esztétikailag reflektáló magasszintű vizuális válaszok inspiratív közegében jelentkeznek. A többnézőpontúság a leglényegesebb nemzetközi mozgásokhoz és trendekhez kapcsolódó naprakész informálódást és az azokhoz való szerves csatlakozás lehetőségét is magában foglalja – ideértve az esetenkénti iránymutatást is. Itthon mind a Pesti Műhelyben Bak, Fajó, Nádler, Haraszthy közegében, mind a Fajó által vezetett Józsefvárosi Galériában, majd a Kévés Galériában is szervező, kiállító művész.

    Művészetének karaktere eszmeileg magán viseli a klasszikus konstruktivizmus művészeti-társadalmi ideáit, kifinomult érzékenységét a modern tudományos eredmények, kiváltképpen az elméleti fizika területén, illetőleg a technikai újítások, felfedezések iránt. Hasznosításuk egyfelől a geometrikus formák színes rendszerében jelentkezik, térben viszont belép formaadóként a fény (természetesen a strukturált fény, a lézer), fantasztikus térjavaslatokképpen. Többdimenziós elképzelései a sík vásznon illuzórikusan fogalmazódnak meg, noha matematikai igénnyel. Munkácsy-díjas alkotó.

    Felhasznált irodalom:

    Mengyán András: Vizuális programok. Székesfehérvár, 1984.
    P. Szabó Ernő: Varázslatos transzparencia. Budapest, 2013.
    Fábián László: Mengyán András. Budapest, 2022.

    Mengyán András - Nemes galéria

    Elérhető műalkotások

    Egységnyi henger ismétlés nélküli permutációja 1-6
    Formák logikája (Egységnyi vonal ismétlés nélküli permutációja a síkon)
    , 1969-1973
    Forma II. (Transformation of Forms)
    , 1966-68
    Prototyp
    , 1977
    Prototyp (2)
    , 1977
    Párhuzamos folyamatváltozások I/2.
    , 2022
    Vizuális programok 5.
    , 1979
    Formák logikája 3/c
    , 1973

    Kívánságlista

    (0)

    Törődünk az Ön adataival

    Cookie-kat és hasonló technológiákat használunk, hogy a legjobb élményt nyújtsuk weboldalunkon. Cookie tájékoztató